احیای مجدد داعش فقط برای ماندن امریکا در منطقه است-راهبرد معاصر
عماد آبشناس در گفتگو با راهبرد معاصر:

احیای مجدد داعش فقط برای ماندن امریکا در منطقه است

عماد آبشناس: آمریکا همواره در تلاش برای ایجاد هرج و مرج و اختلاف اندازی بین اقوام مختلف منطقه است. یکی از ابزار های آمریکا داعش است. هدف اصلی آمریکا ماندن در عراق و هدف دوم او ناامن کردن عراق است تا مرزهای غربی ایران عملا ناامن گردد و زمینه ایجاد اغتشاش و ناامنی در ایران فراهم آید
عماد آبشناس؛ تحلیلگر مسائل منطقه
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 May 05
کد خبر: ۴۲۱۲۵

احیای مجدد داعش فقط برای ماندن امریکا در منطقه است

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ عماد آبشناس تحلیلگر مسائل منطقه، درباره احیای مجدد داعش بر این باور است: بقای آمریکا در کل منطقه به عدم استقرار دولت ها و ایجاد ناامنی و هرج و مرج وابسته است. آمریکا همواره در تلاش برای ایجاد هرج و مرج و اختلاف اندازی بین اقوام مختلف منطقه است. یکی از ابزار های آمریکا داعش است. هدف اصلی آمریکا ماندن در عراق و هدف دوم او ناامن کردن عراق است تا مرزهای غربی ایران عملا ناامن گردد و زمینه ایجاد اغتشاش و ناامنی در ایران فراهم آید

 

* با توجه به لیست ارائه شده برای کابینه جدید عراق آیا می توان گفت ساختار عدالت در این لیست رعایت شده است؟

ساختار سیاسی عراق توافقی است و قطعا ایشان قبل از ارائه این لیست تلاش کرده است تا توافق جناح های مختلف را به دست بیاورد بخصوص اکثریت مجلس که در دست جناح مقاومت است. اگر اکثریت مجلس را به دست نیاورند قطعا لیست رای نمی آورد. از سوی دیگر می بینیم که آمریکایی ها در تلاش برای برهم زدن اوضاع امنیتی عراق هستند. داعش مجددا مسلح شده و به میدان امده است و هم تلاش دارند مصوبه اخیر پارلمان عراق مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از کشور به نحوی لغو شود. همچنین از نخست وزیر جدید این ضمانت را بگیرند تا حاضر شود و بعدها با آنها بنشیند و در خصوص حضور نیروهای آمریکایی در عراق مذاکره کند. البته ایشان این مساله را رد کرده و گفته است مصوبه پارلمان عراق را اجرا خواهد کرد و در این صورت آمریکاییها به شدت سعی خواهند کرد تا اوضاع داخلی عراق را برهم بزنند. همچنین شاید مانع از تشکیل کابینه در عراق باشند.

 

* خبرها از تقویت داعش در شمال سوریه حکایت می کند آیا احیای داعش سناریویی برای بقای آمریکا در عراق است؟

بله. تمام اطلاعات منتشر شده ثابت می کند آمریکایی ها در حال تقویت داعش هستند. آمریکا داعش را ایجاد کرده بود و در زمان نابودی این گروه تروریستی روسیه اطلاعات و تصاویر زیادی مبنی بر کمک آمریکا بر خروج فرماندهان و عناصر کلیدی داعش را منتشر کرد. و در حقیقت فقط اجازه دادند عوامل فریب خورده داعش کشته شوند. آمریکا اعلام کرد این افراد در منطقه رقه در سوریه بازداشت شده اند ولی بعدها این افراد آزاد شدند و تسلیحاتی به آنها داده شد و به سمت شمال عراق هدایت شدند تا داعش مجددا احیا شود و ماندن آنها در عراق توجیه پیدا کند.

 

* آیا آمریکا در خصوص داعش سناریو دیگری نیز دارد؟

بقای آمریکا در کل منطقه به عدم استقرار دولت ها و ایجاد ناامنی و هرج و مرج وابسته است. آمریکا همواره در تلاش برای ایجاد هرج و مرج و اختلاف اندازی بین اقوام مختلف منطقه است. یکی از ابزار های آمریکا داعش است. هدف اصلی آمریکا ماندن در عراق و هدف دوم او ناامن کردن عراق است تا مرزهای غربی ایران عملا ناامن گردد و زمینه ایجاد اغتشاش و ناامنی در ایران فراهم آید. ما در سال های اخیر دیدیم که با حمایت آمریکایی ها از عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی داعش و گروههای تروریستی در ایران به انجام عملیات دست زدند و صد ها عملیات توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ایران خنثی شد. هنوز برخی به یاد دارند که آقای علوی وزیر اطلاعات رسما اعلام کردند که وزارت اطلاعات بیش از 500 عملیات را خنثی کرده است. امریکا و متحدین منطقه ای آمریکا پشت تمام این کارها قرار گرفته اند.

 

* آیا داعش با استراتژی قبلی خود وارد میدان خواهد شد؟

داعش بر مبنای یک تفکر و ایدئولوژی ساخته شده است و به طور طبیعی اگر زمینه اجتماعی مناسبی برای پذیرش این تفکر وجود نداشته باشد داعش و هیچ گروه دیگری نمی توانند فعالیت کنند در عراق و برخی از مناطق سنی نشین این کشور چنین زمینه ای وجود دارد از این رو داعش با تغییر و تحولی جزئی سعی ظهور دوباره در این مناطق را دارد و آمریکا به خوبی از این ظرفیت استفاده می کنند. دیدیم که با گذشت بیست سال از اشغال افغانستان با اینکه آمریکا ادعا کرد برای از بین بردن القاعده وارد این سرزمین می شود اما امروز شاهد حضور القاعده در افغانستان هستیم. هر دو گروه ساخته و پرورده آمریکا هستند.

 

* آیا عراق امروز پتانسیل لازم برای دفاع از خود در برابر داعش را دارد؟

حشد الشعبی و نیروهای مقاومت وابسته به شخص نیستند و اگر کل جنگ به شهید قاسم سلیمانی و شهید ابو مهدی المهندس وابسته می بود قطعا با ترور آنها کار تمام می شد ولی جبهه بزرگی پشت سر این شهیدان بود که این جبهه بعد از ترور شهدا برای نابودی داعش و ازناب داعش و امریکا و ازناب آمریکا در عراق مصمم تر شده است. تمام تحرکاتی که طی چند ماه اخیر در عراق و لبنان شاهد آن بودیم تماما وابسته به آمریکا بودند و در لبنان و عراق حقوق خود را از عربستان و امارات می گرفتند و با حمایت آمریکا کار می کردند. در چنین شرایطی حشد الشعبی و جبهه مقاومت با استقامت و گستردگی بیشتری در مقابل دشمن می ایستند.

 

*حمایت از داعش بر عهده کدام کشورها است؟

آمریکا بخصوص بعد از ترامپ هزینه تحرکات منطقه را بر عهده ندارد و این هزینه ها را بر دوش کشورهای عرب منطقه خصوصا عربستان سعودی گذاشته است. آقای ترامپ با صراحت می گوید که به پادشاه زنگ زدم و گفتم فلان مبلغ باید فورا حواله شود این حرف در رسانه ها منتشر شد. او هیچ حرمتی برای شاه عربستان قائل نبود و گویی با نوکر خود صحبت می کند در حالیکه شاید در آمریکا با خدمه خود مهربانتر از این باشند و با لحنی محترمانه تر با آنها صحبت کنند. بودجه داعش قطعا از طریق کشورهای منطقه ای چون عربستان تامین می شود.

 

* چندی پیش حزب الله از طرف آلمان تحریم شد هم زمان داعش ظهور کرد آیا این رفتار ها خط وربطی با هم دارند؟

رژیم صهیونیستی در بین سیاستمداران اروپایی تاثیر فراوانی دارد و در حقیقت بسیاری از سیاستمداران اروپایی در حقیقت سیاستمدارانی صهیونیست هستند که دین و مذهب آنها هیچ ارتباطی به یهودیان ندارد ولی مسیحیانی صهیونیست هستند و برای اهداف صهیونیستی کار می کنند. وزیر امور خارجه آلمان سرسپرده اسرائیل است و برای منافع اسرائیل کار می کند. ایشان اخیرا با فشارها همکاری کرد و موافقت خود را اعلام کرد. هم زمان با این خبر نه فقط به مناطق حزب الله بلکه به مساجد مسلمانان یورش بردند و حتی برخی از اهالی تسنن به اتهام همکاری با حزب الله بازداشت شدند. تصور من این است که آلمانی ها همانگونه که سابق بر این سیاستی نژاد پرستانه در قبال یهودیان داشتند این بار نیز در برابر مسلمانان سیاست های نژاد پرستانه اعمال می کنند. این رفتار تایید کننده گسترش همین سیاست ها در اروپا است.

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار